Jun 11, 2012 - Inyanei Daf Hayomi    No Comments

Inyanei Daf Hayomi – Nidah 21

Play

 אשה שהפילה חתיכה

מחלוקת רבי יהודה ורבנן אם טהורה או טמאה משום נדה. לפי רש”י יש מחלוקת במציאות אם יש כאן רוב. עיין ספר חשוקי חמד בשם הצמח צדק דיש שני מיני רוב. יש רוב של סיבה ויש רוב של מקרה. ברוב של מקרה אין הולכים אחר הרוב. וכן משמע מהחזון איש. לפי יסוד זה אפשר לומר דכאן הכל מודים דיש רוב אבל החכמים סוברים דאשה טהורה משום דהחתיכה הוא רוב של מקרה ואין הולכים אחר הרוב.

עיין תוס’ שהקשה על רבנן אמאי טהורה והלא אפילו אם אין כאן רוב ויש רק פלגא ופלגא, והלא ספק טומאה ברשות היחיד טמא. וקשה דהלא תוס’ בדף ב ןבסוף דף י”ז: כתב דאין לדמות אשה נדה לדין של ספק טומאה ברשות היחיד, דדין סוטה הוא טומאת מגע ונדה היא טומאת ראייה. ועיין ר”ן ורמב”ן שלא הקשה כמו תוס’. הם הקשו שיהא האשה רק ספק טמא ולא ודאי, משמע דהם סוברים דאין לדמות חתיכה לדין סוטה. מתוס’ שהקשה כן משמע דסבר דיש לחלק בין דם לחתיכה. רק בדם יש דין של ראיה ולא דמי לסוטה, אבל החתיכה אינו טמאה משום דין ריאה דם. וזה כמו שכתב התוס’ בעצמו דחתיכה הוא דבר שגדל במקור ולא טמא משום דם. ואפשר לומר דחתיכה הוי כמו לידה. ואף דאין לו דינים של לידה יש כח הטומאה של לידה. ואפשר דבלידה יש דין של מגע דדומה לסוטה לענין ספק טומאה ברשות היחיד, לפיכך הקשה אמאי טהורה והלא ספר טומאה ברשות היחיד טמא.

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!